torsdag 8 april 2010

Det vi skriver handlar oftare om reaktioner än reflexioner. Tankar som fötts ur ett sammanhang vi reagerar på. Självklart gäller detta också mig. Jag vill givetvis också få reaktioner, tankar och åsikter på mina rader. Det jag nu konstaterat är att det kan vara mycket tänkvärt och djupsinnigt som skrivs men det som föder rädsla ger flest reaktioner. Kan det vara så?
När jag välkomnar nya kulturer och traditioner så reageras det. Främlingsfientlighetens företrädare slår till omedelbart och gör det för att de är rädda. En rädsla sprungen ur det okända och därför också oftast okunskap. Om vi vågar möta det okända kan vi också få en erfarenhet och en kunskap med oss och rädslan försvinner. Möten som sker i ett resande men också i alla de kulturer som ger bredd och djup i vårt samhälle.

2 kommentarer:

  1. Bra initiativ Åke. Jag hänger på och försöker få fler att intressera sig för din interaktiva mötesplats. Tyvärr kan vi inte kramas men med lite fantasi så kan vi åstadkomma spännande möten."Utveckling kräver rättvisa" och cybervärlden är totalt rättvis.

    SvaraRadera
  2. Tyckte det var tankvärt, det där du skriver om att det oftare är våra reaktioner än reflektioner som styr. Så sant.

    SvaraRadera