torsdag 15 april 2010

Att våga möta det främmande och nya

Det var många år sedan men jag kommer fortfarande ihåg det mycket väl. En flykting från Ghana firade jul tillsammans med oss här på Gotland. En av hans reflektioner var att Sverige var konstigt som firade en så glad högtid som jul med en massa röda färger för röda färger i Ghana stod för sorg! Det finns många exempel på det som för oss är självklart har en helt annan betydelse för andra människor, som du och jag, men med en annan kultur i bagaget. Antingen vänder man då på begreppet och undrar vem som egentligen har rätt, om nu någon har det, eller att det går faktiskt att se saker ur fler vinklar än en.......
När jag läser några inlägg till min blogg på helagotland.se så inser jag att det finns människor i vårt land som med rädsla ser andras sätt att tänka och andra kulturer som enbart hot. Jag ser det däremot som berikande och är övertygad om att vi behöver vända och vrida på mycket och rentutav ifrågasätta mycket gamla mönster och bejaka det nya. I det ligger också ett välkomnande till Gotland för fler människor och gärna med andra kulturer och erfarenheter från helt andra sammanhang. Det skulle göra Gotland ännu rikare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar