tisdag 11 maj 2010

Att välja ord för sina syften

I mitten av februari knycklades en del av min bil ihop. Det blev till att kontakta plåtfirma o försäkringsbolag. När allt det formella och även praktiska var klart kunde jag hämta ut bilen som skimrade i solljuset och var nästan som ny..... Jag frågade efter kostnaden som var drygt 22000:-! Men försäkringen täcker allt. Min fundering är nu om jag med alliansens nyspråk skall kalla detta för ett bidrag? Jag fick i så fall över 22000:- i bidrag och det är en månadslön för många.
Självklart var kostnaden täck via de försäkringar som jag och min motpart tecknat sedan tidigare och säkerligen betalat premier under många år. Allt utifall att olyckan skulle vara framme.
Vid sjukdom och arbetslöshet har vi ett försäkringsskydd som träder in så sluta att kalla detta för bidrag! Trygghetssystemen skall vi vara rädda om för vi vet aldrig när vi själva kan drabbas.

1 kommentar: